antara STUDY dan GERAK KERJA...

01 February 2009
alhamdulillah, dalam ke'busy'an Allah beri juga aku waktu untuk berriadah bersama sahabat2 yang amat aku rindui. sungguh aku katakan bila bersama sahabat2 segala masalah bagai hilang. selalu juga apabila bersama sahabat2 semakin tinggi graf keimanan. betullah kata orang sahabat yang baik akan sentiasa membawa kita menuju kejayaan sementara sahabat yang buruk akan membawa kita kepada kehancuran.

terleka dalam beriadah sehingga terlupa esok aku ada appointment dengan RO untuk bincang pasal PSM. huhuhu berdebar aku takut juga. tapi aku bulatkan segalanya pada Allah. aku cuba yang terbaik nanti esok bincang aje. semua orang bermula dari zero. sesekali kalau tak kena marah dengan RO bukan student psmlah namanya. huhu takut gak...

dalam riadah, alhamdulillah ada pengisian yang disampaikan oleh Ustaz Rifki yang cukup sangat menarik. tajuknya STUDY no. 1 tapi gerak kerja Islam bukan no. 2

syukur sangat bila pengisiannya kena sangat dengan kondisi aku sekarang. macam faham2 pulak pihak penganjur ni ya.

tapi secara realitinya itulah yang dihadapi oleh masyarak
at kampus yang bergerak kerja ISLAM. seringkali dalam meeting malah penasihat PMIUTM sendiri, Dr. Sulaiman B Kadikon selalu memerli student PMIUTM kononya sebok buat gerak kerja sampai terabai pelajaran.

malah, raai juga student yang aku jumpa bila di tanya kenapa tak aktif lagi dalam kelab kerohanian jawabnya satu... nak focus dalam study... aku busy sigh, abis pointer jatuh... dah tahun 4 ni nak focus psm... dan bermacam lagi.


dulu aku bangkang keras2 bila orang cakap macam tu, tapi bila dah mula terbeban dengan asigmnt, psm, control dan bermacam lagi kadang2 fikiran2 seperti itu mula tumbuh dan menjalar dalam otak aku ni.

huhu... alhamdulillah berbekal sedikit kefahaman 'mengapa aku perlu melakukan begini dan begitu' buat aku berfikir dua kali nak tarik diri dalam gerak kerja Islam.

menjadi Daei'


bukan mudah menjadi Daei' setiap masa menuntut pengorbanan antara gerak kerja dan study. namun...

"Barangsiapa yang mengucapkan Lailaha illa Allah maka dia adalah merupakan seorang pendakwah." -Saidina Ali k.w-

"kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan di kalangan umat manusia, kamu menyuruh kepada mahruf dan mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah."
-surah al-Imran ayat 110-

kata-kata dan dalil di atas sudh cukup membuktikan dan menguatkan tuntutan kita sebagai orang islam untuk berdakwah. iaitu untuk menjadi Daei'.

bukankah apabila kita sudah mengetahuinya kita harus beramal dengan ilmu itu. masakan aku harus lari dari TANGGUNGJAWAB aku kepada Allah. Allahuakhbar besarnya tanggungjawabku.

teringat masa di taklifkan sebagai TP LPM utuk PMIUTM, aku rasa takut yang amat sangat. bagaimana harus aku bawa agenda dakwah dalam lujnah yang sinonim dengan komputer dan risalah.

dan siapalah aku untuk berada dalam saf kepimpinan PMIUTM dan berdakwah sedangkan aku masih terlalu baru dan masih mencari-cari. terasa ramai yang lebih layak.

masatulah kak syifa' datang padaku. mungkin dia mengerti kecelaruan yang aku rasakan masa tu.

setiap manusia mempunyai 3 peranan yang ditetapkan oleh Allah. 3 peranan tu adalah sebagai abid(hamba), khalifah dan Imarah.

abid (hamba) melakukan segala suruhanNya dan meninggalkan larangannya.
khalifah (pemimpin) menjadi wakil Allah di muka bumi dan mentadbirnya berdasarkan Al-Quran dan sunnah.
Imarah pula menjadi penduduk manusia yang mengimarahkan bumi dengan mengikut ketetapan daripada Allah. tidak melakukan kezaliman pada bumi.

jelas disini setiap manusia punya tangungjawab sebagai khalifah. jadi perlantikan aku tadi hanya simbolik sedang dan memang aku punya amanah sebagai khalifah. itu yang harus aku laksanakan.

selain itu LPM seharusnya menjadi wasilah aku untuk aku berdakwah.bukankah aku didakwahkan sehingga aku berubah menjadi seperti hari ini menerusi risalah. malah aku terdakwah melalui risalah yang aku buat sendiri waktu menjadi TP penerbitan di LTKS. kenapa tidak aku kongsikan pengalaman ini pada mad'u2 ku...

berbalik pada persoalan utama. aku terkesan apabila Ustaz Rifki mengatakan Allah akan membantu hambanya yang ikhlas dalam gerak kerjanya.

"wahai orang2 yang beriman, jika kamu menolong agama Allah, maka Allah akan menolong dan mengukuhkan kedudukanMu."
-Surah Muhammad ayat 7-

aku yakin akan ayat ini.selama ini dalam gerak kerja ayat ini yang selalu aku pegang. mungkin inilah namanya ujian. Dia menguji kita dalam keyakinan untuk melihat sejauh mana kebergantungan kita padaNya. Allahuakhbar... kau buat aku tersedar.

pembahagian masa...

itu perkara asas. manusia yang berjaya adalah manusia yang bisa mengatur masanya. bukan masa yang mengatur dirinya. walau besar macam mana planner yang aku gantung di dinding bilik aku selagi mana aku tidak berdisiplin dalam mengatur masa selagi itu segalanya jadi sia-sia.

mencari alternatif...

jika sudah kesuntukan masa, sehingga tiada masa untuk study sendiri gunakan alternatif. contohnya jadikan kuliah sebagai tempat untuk belajar dan terus faham. bagaimana? jika minda kata boleh... walau teruk macam mana lecturer mengajar semuanya akan jadi senang. tak percaya? cubalah... yang penting ikhlaskan niat dan jagi perhubungan antara kita, Allah, ibu bapa, sahabat dan lecturer.

konsep berkat....

dalam sgerak kerja ni, andai niat kita ikhlas Allah akan bantu kita. mungkin kita tak nampaknya sekarang, mungkin di masa kita tua nanti. aku tertarik dengan contoh ustaz tadi. bilamana beliau mengatakan, dalam kita bergerak kerja Islam, minda kita tentang keluarga islam terbuka. jadi kita akan berkahwin dengan orang yang sama2 faham. berbeda dengan mereka yang tidak bergerak kerja Islam, kemungkinan untuk menghadapi masalah rumah tangga itu tinggi." itulah antara contoh berkat masa akan datang dari gerak kerja Islam.

masa berlebihan & masa sibuk...

kata2 ustaz juga betul. bila kita tidak bergerak kerja sebenarnya masa terluang itu berapa sangat yang kita guna untuk study? aku akui itu 100% betul. bila dah sebok dengan gerak kerja Islam, masa yang terhimpit tu buat aku benar2 study.

aku benar2 terkesan dengan pengisian hari itu. terasa macam slot khas yang direka untuk aku. terima kasih sahabat2 dengan pengisian itu aku kembali kepada jalannya semula. bimbang juga kalau aku termelencong jauh.

disini aku menekankan betapa pentingnya kita sebagai student berorganisasi dalam organisasi Islam. kita dipimpin dan memimpin. InsyaAllah segala kemaksiatan akan kita jauhi.

mengenai mana yang utama, kedua2nya utama. study core busness kita dan gerak kerja islam amanah dan tanggungjawab.

kadang2 dua perkara ini bertembung, maka disini buku fiqh awlawiyat amat diperlukan. hehehe aku nak gi cari buku ni. berguna sangat ni. kena hadam betul2...


fiqh al-awlawiyat karangan Yusuf Qadrawi



0 comments: