kesilapan demi kesilapan....

25 February 2009
kenapa aku tak pernah belajar dari kesilapan? banyak perkara yang tuhan anugerahkan pada aku, tapi ia membuatkan aku semakin alpa dan lalai. aku merasakan aku mampu menguasai suasana, tapi sebenarnya aku terlalu lemah.

aku tahu waktu yang berlalu takkan dapat diulang, aku percaya setiap yang berlaku ada hikmahnya. tapi terlalu malang diri ini tak pernah mahu manjadikan kesilapan lalu sebagai pengajaran. malah setiap kali aku mengulanginya. lantas bila berlaku kegagalan aku kembali muhasabah, bila sudah stabil aku kembali alpa. lemahnya diri ini.

adakah aku hanya insaf apabila menjadi susah? wahai diri yang sentiasa lupa, manusia terbaik adalah manusia yang belajar dari kesilapan diri dan kesilapan orang lain. wahai diri yang sentiasa lupa sedarlah terlalu banyak kesilapan dalam diri ini dan mengapa harus diulangi?

aku sangat kecewa hari ini. apa yang aku lakukan hari ini akan mengeffectkan perjalanan akademik aku di kemudian hari. aku tahu ianya hanya sekadar 15%. tapi aku sangat memarahi diri kerana aku selalu mengambil mudah dengan apa yang berlaku di sekeliling.

sepatutnya aku harus menghargai masa. harus enjoy dalam studyku. aku harus membahagikan masa aku dengan sebaiknya. menjauhkan diri aku daripada perkara lagha. tapi aku terlalu tenang sehingga aku merasakan aku mampu menanganinya. betullah orang kata percaya diri yang terlalu melebihi tidak baik juga!

kenapalah aku tak bertanya tadi. satui kesilapan kecil mengakibatkan aku bakal kehilangan 15% tu. Allahuakhbar! besar ujian Kau ini. di saat aku mahu mengumpul kekuatan kau uji aku dengan akademik aku.

muhasabah...

terlalu banyak kesilapan yang aku lakukan. semuanya berpunca dari diri aku. keyakinan yang berlebihan dan pengabaian terhadap masa punca utama. lemahnya diri ini. terlalu banyak yang aku abaikan demi kepentingan diri sahaja.

aku pejuang, akademik perjuangan ku juga. masa harus aku kuasai. aku harus lebih berdisiplin, lebih tersusun. air mata penyesalan tidak berguna. mampukan aku membuktikannya di test ke 2 dan final nanti? yang pasti ianya makin susah.

Allah... aku adalah hambaMu yang lemah, yang sentiasa mendambakan sesuatu, namun usahaku terlalu kurang jika dibandingkan dengan permintaanku. oleh itu Ya Allah, kau bantulah diri ini, Kau pandulah diri, Kau cekalkanlah hati ini agar tidak terlalu tunduk dengan nafsuku, tidak lalai dengan kesenangan yang Kau anugerahkan. sesungguhnya akulah hambaMu yang tidak tahu apa2 Ya Allah....


0 comments: