jangan pandang pandang pada aku...

19 February 2009
suasana agak riuh. semua tengah sebok siapkan asigment separation yang kena hantar esok. aku datang lambat ke discussion malam tu. macam mana tak ambat aku tak diberitahu pun yang ada dscusion malam tu. tapi ahamdulillah teman2 sudi gak panggil aku. walaupun aku tak banyak menyumbang. just belajar macam mana nak buat.

tengah kecoh mencari solution, tetiba rakan yang seorang ni mengadu lapar. aku tersenyum aje tetiba timbul rasa bersalah. masa datang tadi aku dah makan. tak pulak bawak apa2 untuk diorang. hm... kesal sepatutnya aku amiklah hati sahabat2. bukan apa untuk eratkan ukhwah juga. bila ukhwah dah erat mudah untuk berdakwah.

tetiba kawan yang seorang lagi bagi cadangan yang agak membuatkan aku kaget. 'kita telefon delivery lah...' katanya terhenti.

aku hanya diam. tidak menunjukkan sebarang reaksi. teman yang lain pandang pada aku. semua mereka tahu aku terlibat dalam demo palestin di UTM. malah pemergian aku ke KL untuk menyertai demo gamis ke kedutaan mesir pun dorang tahu.

'wei... apalah kau nanti mas marahlah...'

aku diam. masih tak bersuara. sebenarnya aku tidak mampu untuk mengatakan apa. sesungguhnya aku terkejut. bukan aku tak tunjukkan video kekejaman palestin pada dorang. bukan aku tak cerita pasal peranan kita untuk memboikot pada dorang. tapi entah mana silapnya.

malah ia jadi bahan jenaka untuk mengusik aku. peristiwa makan McD dicerita pada aku. Tuhan... kalaulah kalian tahu aku amat merasa marah pada waktu itu. bukan marah pada kalian tapi pada diri ini. bagaimana kata2 aku tak boleh sampai pada mereka? di mana silapnya?

lantas aku cuba mengatur strategik. argh... bagaiman??? patutkah aku berikan penanda buku boikot pada mereka?

sahabat... kalaulah kalian mengerti... McD tu apalah sangat, selera kita apalah sangat kalau nak dibandingkan dengan saudara kita disana aku juga teringin benar mahu makan mcD. aku sudah terliur dengan sundae chocolate, dengan milo, nescafe dan maggi. namun semua itu cuba aku tahan. kalaulah kalian mengerti apa yang dirasai hati ini.

mungkin jika kita diserang, baru kalian faham. kita akan rasa marah kalau ada saudara kita membeli barangan negara yang menyerang kita dan duit itu diguna untuk membunuh ahli keluarga kita.

atau kit fikir begini, ada orang buli kita. setiap hari tarik rambut kita,pukul kita dengan rotan. lepas tu ada sahabat baik kita. dia selalu kata dia simpati pada kita. tapi satu hari kita nampak sahabat kita bagi duit pada orang yang buli kita untuk beli rotan untuk puku kita. apa perasaan kita?

cuba fikir, banyak negara yang tak jalankan hubungan diplomatik dengan Israel, tapi melalui sara lee diorang produce 2 product yang sangat popular. apa? mcD dan coca cola. 2 jenama nilah penyumbang utama pendapatan Israel dan digunakan untuk BELI SENJATA membunuh rakyat Palestin. bayangkan kalau semua orang boikot... diorang tak de duit lagi.

mungkin aku terlalu extreme. mungkin aku tak faham apa yang diorang faham. tapi apa salahnya kita berkorban. demi ISLAM. kita kan orang ISLAM.

jangan pernah pisahkan Islam dari kehidupan kita.

sahabat, jangan pandang aku tatkala kalian melakukannya lagi. kerana bukan aku yang harus kamu segani tapi Dia... Maha Melihat dan Mengetahui...

BOIKOT BUKAN IDEA SAMPAH

0 comments: