khabar dari GAZA....

21 February 2009

alhamdulillah malam tadi sempat juga aku mengikuti ceramah dari Prof. Dr. Hatta B. Sharom. kagum aku dengan beliau. di usia dalam lingkungan 50an beliau masih aktif dalam kerja2 amal. sebagai seorang psychiatrist (jika aku tak silap) beliau sanggup untuk turun bersama masyarakat yang dilanda bencana demi memberi sebuah pertolongan.

ucapan beliau dimulakan dengan sebuah video yang sangat menarik. video itu memaparkan kesengsaraan rakyat Palestin yang ditindas oleh Zionist Israel. tambah menyemarakkan suasana video itu dilatari dengan suara2 pejuang2 Palestin yang mencabar umat Islam seluruh dunia untuk turun berjuhad mempertahankan al-Aqsa. aku jadi kaget. dengan lagu nynyian kumpula raihan yang berkumandang itu benar2 meruntun jiwa. mataku sedikit berair. semuanya tidak dipaksa. ia lahir atas rasa kesedaran dan rasa keperitan sepertimana yang saudara2 kita disana merasakan.

apabila Dr. Hatta bercerita. beliau melilitkan apa yang aku kira umpama selendang atau serban hijau di lehernya. argh.. rasa nak pulak. memang di bawa khas dari Gaza.

cerita beliau berkisar 6 hari beliau di Gaza. apa yang menarik setip cerita berdasarkan slide yang memaparkan gambar yang diambil oleh beliau.

beliau bercerita tentang serangan missile dari zionist ke atas pejuang2 Hamas. namun serangan mereka tidak kira tempat. ada antara serangan yang berlaku benar2 100m dari hospital tempat beliau bertugas.dalam serangan itu seorang pejuang Hamas luka parah sehingga terpaksa dipotong kakinya manakala rakannya cedera ringan. apa yang menyayat hati ada seorang kanak2 sekolah terlibat dan cedera parah. apa yang membuatkan Dr. Hatta terkejut apabila mendapati kanak2 terbabit tidak langsung menangis. berbeza dengan anak2 malaysia. pantang di pukul sikit, tangan merah di roton guru sahaja sudah bisa membuat mereka melalak satu dunia. tapi kanak2 Palestin berbeza. merek memang sudah terlatih sejak kecil. semuanya alh bisa tegar biasa. aku kagum!

apa yang menarik lagi, rakyat Palestin tidak pernah menjadikan peperangan untuk menghalang mereka dari meneruskan aktiviti harian. walaupun bom boleh meledak bila2 masa, anak2 kecil masih ke sekolah, ibu bapa masih meneruskan urusan jual beli. aku kagum apabila terdapat beberapa pic yang menunjukkan beberapa orang kanak2 sedang bermain2 di tepian laut Mediterranean. suasananya syahdu sekali. namun masih terukir senyuman di wajah mereka. jika aku pasti berkurung di rumah. ya Allah tapi mereka semuanya biasa.

sifat orang di Palestin sangat bagus. apabila berlaku letupan selalunya di mana2 orang akan bertempiaran lari. tetapi di Palestin orang aku berpusu berkerumun di kawasan letupan. kenapa? untuk memberi bantuan pada saudara mereka yang cedera. ada seorang Dr. yang aku terlupa namanya memberitahu Dr. Hatta bahawa beliau pernag melihat sendiri dengan mata beliau kanak2 menyelamatkan kanak2 yang cedera. SubhanAllah...

tiada maksiat mata... itulah kata Dr. Hatta. disana sangat susah untuk melihat muslimat dan muslimin bergurau senda. muslimatnya selesa dengan bertudung litup dan berjubah. rata2nya memilih seragam hitam. selesai kuliah muslimin ke site muslimin dan muslimat ke site muslimat.
semuanya terjaga. berbaza di Malaysia. kadang2 aku kesian dengan muslimin. terpaksa sentiasa menjaga mata bimbang jika2 terlihat perkara2 yang boleh menambahkan dosa pada mereka. kita yang perempuan ni selalu salahkan lelaki kenapa dorang gatal sangat nak pandang. tapi bagi aku kita ni perempuan yang salah. kenapa tak tutup apa yang sepatutnya kena tutup.

tempat yang kita merasa sangat tenang dan sangat dekat dengan Allah. aku rasa cemburu bila mengetahuinya. pasti indah perasaan itu. alangkah baiknya jika aku juga berada di sana. berada di sana membuatkan kita lupa pada apa yang kita ada di Malaysia.

masuk ke Gaza harus niat untuk jihad dan sentiasa bersedia untuk syahid. Allahuakhbar!

menarik! papan iklan di Gaza memaparkan gambar2 pejuang yang mati syahid. Allahuakhbar... mereka sangat berbangga dengan para syuhada. malah di setiap dinding terdapat lukisan khat yang membawa maksud HAMAS! setiap hari jumaat selepas solat jumaat terdapat demo. banyak bendera yang dibawa terutamanya hijau yang membawa maksud JIHAD!

orang Palestin bila rumah mereka musnah di bom mereka tetap akan pulang ke rumah. itulah disebabkan rasa sayang dan cinta pada tanah air yang tinngi. inilah antara faktor yang menjadikan mereka kuat untuk berjihad mempertahankan kesucian Islam dan tanah suci orang Islam.

banyak lagi yang disampaikan. dan aku rasa dekat pula dengan Palestin. bagaimana agaknya mereka sekarang. ya Allah semoga kau sentiasa melindungi mereka dan memberi kemenangan kepada Islam. kau sabarkanlah mereka dalam menghadapi segala ujian. sesungguhnya Kau lah sebaik2 tempat meminta pertolongan.

ayuh sahabat! teruskan memboikot! kita mampu menjatuhkan ZIONIST!

TADBIR!!!


0 comments: