untuk apa?

04 July 2009
untuk apa aku ada blog?

dulu... satu waktu dulu aku mula berbloging dengan blog di friendster. tulisannya cukup santai...ceria dan berkisar tentang apa yang aku rasa.

waktu itu tiada ada rasa retorik dalam hati. aku menulis sebebas hati aku. apa yang aku fikir, apa yang aku rasa, apa yang aku inginkan semuanya aku luahkan. walaupun pembacanya tak aku ketahui siapa namun aku rasa puas sangat. itulah penulisan bagi aku. satu medium untuk aku bercerita tentang rasa aku. satu medium untuk aku kongsikan kesengsaraan aku, satu medium untuk aku mengenali siapa yang akan setia pada aku. membaca dan memberi respon pada aku...

aku masih ingat waktu aku sign up blog untuk friendster. semua rakan2 kat matrik tanya kenapa mesti tulis blog? bagi aku kerana minat. dan untuk semua yang di atas. aku rasa bebas!

mengingatkan waktu kecil, aku menulis diari waktu aku dalam darjah 2 lagi. aku ingat lagi waktu itu aku menulis diari dalam buku yang sangat kecil. buku itu aku beli di koperasi sekolah. setiap bulan aku akan mengantikan yang baru disebabkan muka surat yang tak cukup untuk satu tahun.

balik aje dari sekolah, aku makan malam. bermain dengan along, angah dan sarah. mendengar arwah atuk (nenek kitaorang panggil atuk) bercerita waktu dia muda2 sambil menyelitkan beberapa nasihat. dan sebelum tidur aku akan menulis diari aku. aku ingat lagi ada satu hari angah curi baca diari aku. baca kuat2 pulak tu...

"hari ini bangun pagi, tak sarapan pergi sekolah naik bas auntey. tunggu dengan mama. sampai sekolah minum air gas. belajar....... balik sekolah. ari ini makan nasi dengan....... baajar.... main dengan along, angah..... atuk cerita..... tidur...."

bunyinya simple. dan aku mesti ketawa setiap kali mengingatkan apa yang aku tulis dulu. indahnya =)

sehingga hari ini aku masih menulis diari. namun tulisannya taklah macam dulu. semakin pendek dan padat. hanya even penting yang aku catatkan. dan kadang2 aku berbesar hati untuk kongsikan apa yang aku tulis dalam blog.

penulisan bagi aku terlalu luas. bisakah aku mengehad2kan tulisan aku? penulisan bagi aku adalah penyaluran perasaan. ada manusia seperti aku yang tidak mampu untuk mengekspresikan perasaannya lantas melalui apa yang aku tulisankan itulah diri aku.

pernah satu program yang aku pergi seorang senior dengan kayunya bertanya apa yang aku suka? aku mengatakan aku sukakan menulis dan mengembara.

"ada blog?"

ada... blog friendster...

pulang dari progra aku kembali membaca entry2 di blog friendster aku.

kemudian aku berkenalan dengan blogspot. mulanya aku agak keberatan untuk menulis di blogspot. aku takut aku jadi retorik. mana taknya, aku melawat semua blogspot sahabat2 yang aku kenal.....

blog pejuang....

blog aktivis.....

blog dakwah....

blog kembara......

aku jadi buntu. bagaimana pula corak blog aku. ketakutan ini sehingga aku rasa aku nak tutup blog friendster aku. takut kalau2 ada yang membacanya.

aku mula tercari-cari identiti untuk blog aku. sehingga apabila aku mula sign up blgspot aku masih tak publishkannya lagi. kerana aku bimbang bagaimana harus blogspot aku ini. identitinya harus ke hadapan... itu tanggapan aku...

perasaa itu membuatkan aku menulis sesuatu yang kadang2 terlalu retorik pada aku. aku jadi mengarut2 dan sampai2 aku tersedar apa yang aku buat ini salah.

ya aku sangat pasti agenda aku dakwah namun itu tak sepatutnya membuatkan aku jadi orang lain yang aku tak kenal. takkan aku patut hilang identiti dan menjadi orang lain sedangkan aku sendiri keliru.

"akak percaya dekat awak. awak lain dari orang lain... tapi asalkan apa yang awak buat betul teruskanlah... kita berbeza" kata2 seorang senior waktu aku dipilih menjadi TP LTKS.

aku berbeza!

..................................................................................................................................


2 comments:

Pawewet said...

wah suatu sejarah perjalanan seorang blogger, tks dapat jadi pelajaran buat kita semua...

kalau aku sih tulis-tulis di blogku yang penting aku niatkan tuk kebaikan..jika niatnya adalah untuk kebaikan dan berbagi pada sesama, maka yang tertuang dalam tulisan insyaAllah adalah kebaikan jua...

peNcaRi sInaR said...

hehehe... dilanda emosi juga kadang2 aku ni...

bagus2 timakasih ya =)