niat dalam tujuan~

15 November 2009
kadang-kadang perkara boleh datang dalam bentuk suka-suka. contohnya hari ini saya suka-suka sahaja mahu makan banyak-banyak dan apabila malam saya menderita sakit kesenakan perut seperti sekarang...

tapi dalam semua perkara biarlah kita belajar untuk meletakkan niat dalam setiap perkara yang kita lakukan biar jalannya bermatlamat. dan matlamatnya jelas.

setiap orang ada matlamatnya. begitu juga saya. pernah sekali ditanya apa matlamat hidup nti?
"memberikan sumbangan kepada orang lain". itu matlamat saya. dan kemuncak kepada segala matlamat pastilah untuk mendapat redhaNya. itu tidak dapat dinafikan.

saya tak mahu berbelit2 di sini kerana saya bukanlah orang yang pandai menyusun ayat jauh sekali mengupas dan menambah analogi. cuma saya ingin lontarkan sesuatu dari hati.

saya sentiasa berfikir tentang perjuangan, malah dulu saya pernah menulis pada sekeping kertas putih dengan marker hitam yang berbunyi "apa yang aku boleh buat untuk islam hari ini!" dan kertas itu saya letakkan di meja study. jadi setiap hari saya akan melihatnya.

pernah satu ketika saya merasa sangat stress kerana apabila berada dalam metting yang dihadiri oleh "taiko-taiko" saya tidak mampu untuk menyarankan apatah lagi membenihkan idea2 yang dilontarkan. sehingga kadang2 saya merasa tidak layak dan tidak mampu menjadi seperti Zainab al-Ghazali seorang tokoh muslimat yang sangat saya kasihi.

namun semakin menginjak dewasa saya mula merasakan setiap manusia itu berbeza. "kita terlalu berbeza kecuali dalam cinta". jika Soe hok gie menyatakan ayat itu buat isterinya, saya mahu melontarkan pula ayat itu pada teman seperjuangan. "kita terlalu berbeza kecuali dalam Cinta". cinta yang saya maksudkan tidak lain dan tidak bukan cinta padaNya.

pernah dahulu saya diberitahu oleh seorang senior bahawa saya ini berbeza dari yang lain, dan dia mengatakan gunakanlah kebezaan ini untuk matlamatmu.

saya ingin mengajak semua agar kembali membersihkan niat kita agar matlamat kita jelas menuju redhanya. baru-baru ini keinginan saya dalam dunia fotografi kembali membuak-buak. saya pernah menjadi budak fotogrfi dalam tingkatan 4 dan 5 di STAR dulu. namun sayang waktu itu disebabkan senior lebih dikalangan tingkatan 6 maka kami hanya diberi tugas2 meneydiakan jadual shooting dan tugasan setiausaha sahaja.

namun kini keinginan itu datang lagi. dan kini saya cuba bereksperimen mengabungkan puisi dan fotografi dengan matlamat dalam melahirkan satu product yang dapat membawa manusia kembali mengenal matlamatnya.

walau dalam apa jua bidang anda sekalipun hatta pembacu teh tarik atau pengerusi syarikat sekalipun letakkanlah matlamat anda dalam mendapat redhaNya. mana mungkin kita memisahkan kehidupan dunia ini denganNya...

jadi ayuh adjust balik niat kita =)

0 comments: