bahasa saya

04 December 2010

ada apa dengan bahasa melayu?

ini bukan provokasi ya...

saya suka bahasa melayu.. saya suka setiap makna yang ada dalam bahasa melayu.. saya suka menyusan kata-kata yang ada dalam bahasa Melayu

kerana akibat dari susunan kata itu melahirkan kalimah yang indah
sedap didengar
segar di ingatan
dan lekat di hati

jadi ada orang kata untuk lebih ke hadapan saya kena gunakan bahasa antarabangsa
bahasa english
tapi saya anak melayu yang kampung
English saya tak bagus
grammar saya hancur

setakat berkomunikasi saya mampu
untuk mencatat dalam nada-nada indah saya bimbang
maknanya menjadi lain

maka saya ingin memberitahu
saya tak merasa sedih pun
kerana saya sukakan makna disebalik bahasa yang saya gunakan
saya suka menuturkan dan menuliskan sesuatu
yang indah dengan bahasa yang saya biasa

pergi jahanam kalau ada yang mengata
bagi saya kalau mereka berminat
mereka akan menterjemah
macamlah tak ada google translate =)

contoh ambil saja lagu 
'vida' yang dalam bahasa Sepanyol
diterjemah ke bahasa Melayu

saya sangat CINTA pada bahasa saya
saya rasa cute bila cakap bahasa Melayu
dalam nada lama
walaupu ramai yang kata saya menulis dan bertutur dalam Melayu skema
tapi saya suka
jatuh cinta
segalanya

...........


1 comments:

Anonymous said...

saya sokong!! hee..bahasa melambangkan bangsa tapi bangsa kita sekarang ramai yang dah tersasar mengagungkan bahasa luar. apakah diorang semua xtahu, bahasa kita adalah bahasa antarabangsa?