Saya gembira, 5 Universiti jangan terlalu obses-Khalid

01 March 2009

Khalid 1Kuala Lumpur 28 Feb. 9.46pm | Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin menasihatkan Kelima-lima Universiti tempatan yang diketegorikan antara 500 universiti terbaik dunia oleh Time Higher Education (THE)-QS World University Ranking 2008 agar tidak terlalu obses dengan pencapaian yang sedia ada; di sini kelmarin.

Saya gembira dengan pencapaian lima Universiti (tempatan) tersebut yang diketegorikan sebagai 500 universiti terbaik dunia oleh Time Higher Education (THE)-QS World University Ranking 2008,” jelasnya.

Universiti Malaya (UM) dicatatkan pada tangga 240 diikuti oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) (250); Universiti Sains Malaysia (USM) (313); Universiti Putra Malaysia (UPM) (320); dan Universiti Teknologi Malaya (UTM) (356).

Menurut Khalid lagi, sistem kedudukan global tersbeut sebenarnya tidak mengambil kira lapangan sebenar universiti tempatan, terutama dari segi pembinaan bangsa yang mana jika mengambil kira penyelidikan klasikal sudah tentu menyaksikan kebolehan universiti jauh lebih baik dari universiti tersohor peringkat dunia.

Khalid juga menjelaskan bahawa Malaysia mempunyai rangka perancangan tersendiri dan Malaysia bakal membantu negara-negara anggota dalam OIC untuk sama-sama membangunkan pencapaian kualiti masing-masing.

Beliau juga menggesa negara-negara anggota OIC tampil dengan sistem kedudukan pencapaian tersen- diri dalam dua tiga tahun kelak.

Khalid 2Kenyataan media ini disampaikan selepas meras- mikan Konvensyen Penambah- baikan Pengajian Tinggi: Pemerkasaan Generasi Baru -mahasiswakini


***kejayaan UTM berada di tangga 356 seharusnya menjadi satu bentuk 'force' yang harus menolak mahasiswanya untuk lebih berusaha dan membuktikan pada dunia bahawa malaysia mampu melahirkan graduan2 yang sama hebat dengan universiti2 utama di dunia. namun pada masa yang sama mahasiswa harus sedar. mereka yang lahir ini seharusnya bukan hanya bijak dalam akademik semata2 tetapi haruslah seorang yang intelektual. berani mencabar dan dicabar. otaknya berfungsi untuk menganalisa dan memberi kesimpulan dan respon dengan pantas dan bijaksana. bukan seorang graduan yang apabila ditanya sesuatu yang berada di luar kotak pembelajarannya ia mengambil masa yang lama untuk respon dan akhirnya terkebil2 berkata tidak tahu kerana tidak belajar di kuliahnya!

“Belajar sambil MENCABAR, Pengetahuan tidak terjuntai seperti pisang, Bangsamu tidak termaju tanpa pemimpin, BERPENGALAMAN MENCABAR DAN TERPELAJAR "Biarlah mahasiswa mencabar asalkan sambil itu mereka belajar"- ( Prof Ungku A. Aziz)


0 comments: